Clutch / -deler MC deler

Clutch / -deler for Topp motorsykkelmerker
En motorsykkelkløtsj overfører omdreininger fra drivenheten til transmisjonen. Den sikrer jevne girskift når du skal endre hastigheten til motorsykkelen.
Typer motorsykkelkløtsj
- Våt. De fleste veigående sykler har denne typen. Den har et smøremiddel i systemet. Det sørger for jevne girskifter og beskytter også elementene i enheten mot å bli overopphetet. Et aber ved et slikt system, er at det må vedlikeholdes regelmessig. Nærmere bestemt må girkassefilter og transmisjonsolje byttes med jevne mellomrom. Levetiden til enheten er mer enn 100 000 km.
- Tørr. Brukes for det meste i løpssykler og er mindre vanlig i veigående sykler. Girskiftene er raske og presise takket være det høye friksjonsnivået. Slike kraftige endringer av fart kan være ubehagelige for førere som er nybegynnere. Bakdeler ved dette systemet inkluderer at delene lett kan bli overopphetede og slipende slitasje. Forventet levetid for slike enheter er 90 000–100 000 km.
Hovedkomponentene i motorsykkelkløtsjer
- Korg. Den sørger for at komponentene i systemet er korrekt rettet inn og har god kontakt med hverandre.
- Plater. Systemene har avvekslende flere elementer av følgende typer:
- Stål. Dette er glatte plater med knaster på innsiden.
- Friksjon. De har knaster på utsiden og belegg av abrasive materialer som skaper friksjon.
- Fjærer. De sørger for at det er jevnt trykk mellom stål- og friksjonsplatene.
- Pakninger. De holder enheten tett og hindrer at slipende partikler kan komme inn i den.
- Holdere. Mer detaljert inkluderer dette kulelager som kobler enheten til den inngående akselen til girkassen.
Du kan kjøpe sett med motorsykkelkløtsjer på nettet. De kan inneholde alle komponentene i enheten eller bare fjærer eller friksjonsplater.
Feilfunksjoner: årsaker og symptomer
- Slitasje og skader på platene. Det kan forårsakes av feil håndtering av motorsykkelen. Dårligere dynamikk i de midtre områdene for o/min. er et tegn på dette. I tillegg kan motorsykkelen begynne å kjøre mens kløtsjen er presset helt inn.
- Fjærene taper stivhet. Det skjer på grunn av metalltretthet. I slike tilfeller fungerer transmisjonen ujevnt.
- Kløtsjplatene kommer i klem. Det kan skje hvis kjøretøyet står stille på et kaldt sted lenge. Ved en slik defekt, er det ikke mulig å sette kløtsjen helt i fri. Hvis du ikke får løst problemet ved å trykke inn kløtsjen flere ganger etter hverandre, må enheten byttes ut med en ny.
Tips om vedlikehold og utskifting av motorsykkelkløtsjer
- Det anbefales å få enheten skiftet på et verksted. Det er en arbeidskrevende prosess, som man trenger spesialkunnskap til å utføre. Det gjelder spesielt for justeringen av kablene.
- Det er viktig å sjekke pakningene og holderne når det installeres nye komponenter i systemet. Sistnevnte strammes til et bestemt moment, som fastsettes av produsenten av motorsykkelen.
- Du må ikke bruke en motorsykkel som har defekt kløtsj. Det kan føre til at smøremiddelsystemet i motoren forurenses og dermed til motorhavari.
AUTODOC: kvalitetsdeler til motorsykler
I nettbutikken vår har vi ofte kampanjer, så du kan kjøpe motorsykkelkløtsjer og andre reservedeler til gode priser. Bli kunde hos AUTODOC og kom i gang med å spare.
En rekke nye motorsykkeldeler
Vi anbefaler våre bestselgere i kategorien Clutch / -deler. Følgende byttedeler for motorsykkel ble oftest bestilt av kundene våre.