Elektrisitet MC deler

Elektrisitet for Topp motorsykkelmerker
Det elektriske systemet i en motorsykkel er et sett med enheter som enten produserer elektrisitet eller drives av elektrisitet. I tillegg er det andre komponenter som trengs for å sikre at utstyret og overføringen av spenning fungerer godt: kabler, brytere, rele med mer.
Hovedkomponentene i det elektriske systemet i en motorsykkel
- Starter. Den får veivakselen til å rotere for å starte motoren. Det er en elektrisk motor som fungerer ved at den overfører spenning til rotorviklingen.
- Batteri. De fleste motorsykler er utstyrt med startbatterier. De kan ha forskjellig kapasitet, spenning og størrelse. Det er vanligst med bly-syre og gel-produkter.
- Omformer. Den driver alle enhetene og lader opp batteriet når motoren er i gang.
- Lys. Det inkluderer komponenter i det elektriske systemet til motorsykler som:
- Frontlykt. Den lyser opp veibanen når det er mørkt.
- Blinklys. De brukes til å informere andre trafikanter om at du skal svinge.
- Markerings- og parkeringslys. De gjør at det er lettere å se motorsykkelen på veien.
- Bremselys. De varsler trafikantene bak deg om at du har tenkt å stoppe.
- Tåkelys. Den brukes når det er dårlig sikt.
- Skiltlys. Lyser opp nummerskiltet, så det er synlig selv om det er mørkt.
- Horn. Kan brukes til å få oppmerksomhet rettet mot kjøretøyet og hindre ulykker.
- Sensorer. De måler forskjellige motorsykkelparametere og overfører informasjonen til motorens kontrollenhet. Den bruker informasjonen til å styre funksjonene til hovedenhetene. I tillegg vises informasjonen fra noen av sensorene på instrumentpanelet for å gi føreren beskjed om mulige feilfunksjoner eller at motorsykkelen må vedlikeholdes.
Feilfunksjoner: årsaker og symptomer
- Termisk skade på komponentene i det elektriske systemet i motorsykler. Det er et resultat av kortslutninger i nettverket. På grunn av dette slutter alle eller enkelte av enhetene å fungere. For eksempel er det ikke mulig å slå på lampene.
- Mekanisk skade på kontakter. Dette skjer som oftest når motorsykkelen velter. Det elektriske utstyret som drives av de skadde kablene fungerer ikke. Hvis batteripolene er skadet, kan det oppstå gnister.
- Oksidasjon av kontakter. Resultatet er at elektriske enheter ikke er mulige å slå på eller de fungerer ikke korrekt. Oksidasjon forårsakes av at det trenger fukt inn i enhetene fra veien.
Tips om vedlikehold og utskifting av komponenter i det elektriske systemet til en motorsykkel
- De fleste elektriske komponenter har ikke noen definert levetid, og må byttes ut når de går i stykker.
- Hvis en motorsykkel ikke har blitt brukt på lenge, må batterispenningen måles og batteriet lades opp ved behov. Hvis spenningen er lavere enn den som er fastsatt av produsenten, må batteriet byttes ut.
- Det anbefales å sjekke at batteripolene er godt festet fra tid til annen, og stramme dem om nødvendig.
- Bruk spesialkjemikalier til å rengjøre kontaktene. Pass på at alt du gjør er i henhold til instruksjonene fra produsenten av motorsykkelen.
- Ikke skift ut en starter eller omformer som slutter å fungere. Av og til kan feilen fikses med et reparasjonssett. Startersett kan inkludere karbonbørster og braketter til disse, en akselhylse, lager til omkopler, beslag og startersolenoid. Det er også mulig å bytte ut slike elementer i omformere som regulatorer, vifte, likeretter, børster, lager, rotor, poler og fester.
AUTODOC: kvalitetsdeler til motorsykler
Vil du kjøpe komponenter til elektriske systemer i motorsykler og motta produktene i løpet av kort tid? Bestill hos AUTODOC. All ordrene i nettbutikken vår leveres så raskt som mulig.
En rekke nye motorsykkeldeler
Vi anbefaler våre bestselgere i kategorien Elektrisitet. Følgende byttedeler for motorsykkel ble oftest bestilt av kundene våre.




